Reisevilkår
Reisevilkår
Reisevilkår for Fijireiser
Generelle betingelser og informasjon.
Navn ifølge pass
Depositum
Restbeløpet
Skatter og Avgifter
Billett og reiseplan
Gebyrer
Endringer
Avbestilling
Det anbefales at reisende har avbestillingsforsikring som dekker disse utgiftene ved egen sykdom, akutt sykdom eller død i nærmeste familie.
Pass, visum og reiseforsikring
Reisende er selv ansvarlig for å ha pass og visum i orden på reisen. Passet må minimum være gyldig 6 måneder etter utreise fra det aktuelle landet.
Alle reisende må ha reiseforsikring, og vi anbefaler også på det sterkeste å ha en avbestillingsforsikring inkludert.
Husk gyldig pass og reiseforsikringsbevis med kontaktinformasjon og polisenummer. Vi anbefaler å ta kopi av pass og medbringe på reisen i tilfelle man skulle miste passet. Det er en god ide å gjøre seg kjent med vilkårene i din reiseforsikring.
For oppdatert informasjon om de enkelte lands innreisebestemmelser og visumkrav, se UDs Reiseinformasjon.
Hvis du ikke er norsk statsborger er det viktig å sjekke hvilke regler som gjelder for din nasjonalitet.
Mangler som påvises under reisen
Den reisende har plikt til, uten ugrunnet opphold, å informere om enhver mangel som konstateres under gjennomføringen av pakkereisen. Hvis du er misfornøyd med noe på reisen, skal klage rettes til leverandøren på stedet (for eksempel hotellet), slik at mangelen kan utbedres eller problemet løses. Dersom problemet/mangelen ikke blir løst må dette påpekes skriftlig og man må få underskrift på dette av leverandøren, slik at Fijireiser kan ta opp problemet med leverandøren i etterkant. Hvis du venter til du har kommet hjem kan vi ikke påvirke eller gjøre noe med de feil eller mangler som har oppstått. Hvis problemet ikke kan løses på reisemålet, kan du sende oss en skriftlig klage etter hjemkomst, til følgende postadresse: Fijireiser, Tollbugata 27, 0157 Oslo. Vi gjør oppmerksom på at vi har skriftlig klagebehandling. Hvis du ikke er fornøyd med måten vi løser klagen på, kan du sende saken videre til Pakkereisenemda.
Lov om pakkereiser
Forbehold
Flytider og -selskap og andre elementer i reiseplanen kan bli endret som følge av forhold som vi ikke har innflytelse over. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig. Øvrige forhold som vi ikke har kontroll over, som vær, uroligheter, stengte veier, skogbrann, seilingsforhold, streik, virusutbrudd, pandemi etc. kan føre til endringer i reiseprogrammet. Vi vil da endre reiseprogrammet så godt som mulig uten at erstatningsansvar oppstår.
Bagasje
Vaksinasjoner
For informasjon om vaksinasjoner kontakt din lege eller se UDs reiseinformasjon for aktuell informasjon. Vi anbefaler å sjekke dette i god tid, da noen vaksiner må tas et visst antall uker før avreise for å være effektiv.
Medisin
Lover og regler om hvilke medisiner som er reseptbelagt eller tillatt kan variere fra land til land. Man bør alltid sjekke hvilke regler som gjelder for det landet man reiser til. Skal du ha med reseptbelagt medisin, bør du få med en engelskspråklig erklæring om bruk av medisin fra lege.
Kredittkort eller kontanter
Det mest utbredte betalingsmiddel er kredittkort. Reisesjekker brukes omtrent ikke lenger. Kontakt banken hvis du ønsker flere opplysninger.
Innreiseskjema
Til en del land vil det bli utlevert et innreiseskjema på flyet som skal fylles ut korrekt. Dette skjemaet innleveres ved ankomst.
Internasjonalt førerkort
Skal man kjøre bil i utlandet, så anbefaler vi å anskaffe et internasjonalt førerkort. Dette fås hos NAF. Se www.naf.no
Språk
Med mindre annet er oppgitt, vil samtlige guidede turer og omvisninger på destinasjonene foregå på engelsk.
Tilgjengelighet
Ved spesielle behov som for eksempel funksjonsnedsettelse, er det viktig å opplyse om dette ved bestilling slik at vi kan gjøre vårt ytterste for å tilpasse reisen.
Tollbestemmelser
Til mange land er det strenge restriksjoner på innførsel av blant annet matvarer, dyr (levende eller utstoppet), planter, blomster, nøtter, jord eller våpen. De ulike lands myndigheter håndhever disse restriksjonene svært strengt. Det er alltid den reisendes ansvar at gjeldende regler blir overholdt. Er du i tvil kontakt det gjeldende lands ambassade før avreise samt se informasjonen på UDs Reisesider.